Čo s elektrobicyklom v zime?

08. 09. 2022

Čo s elektrobicyklom v zime?

Pre mnohých sa pomaly blíži koniec cyklosezóny. Tí otužilejší možno plánujú šliapať do pedálov aj v zime. Ponúka sa ale otázka: Ako elektrobicykel znáša zimu?

Väčšinu možno napadne, že by mráz mohol poškodiť lítiovú batériu. Pre li-ion akumulátor je samozrejme najlepšie, ak je prevádzkovaná pri teplota 25° C. Pri takejto teplote poskytne skutočne 100 % zo svojej kapacity. V letných tropických dňoch, kedy na slnku môže teplota dosahovať aj 40 °C poklesne kapacita akumulátora približne o 5 %. Ako je to ale v zime?

Väčšina lítiových akumulátorov môže byť prevádzkovaná od -10 °C, bez toho aby sa tým nejak výrazne skracovala ich životnosť. Avšak už pri teplote 0°C je pokles kapacity znateľný. Na plne nabitý akumulátor prejde takmer o 20% kratšiu vzdialenosť. Ak klesne teplota až na -20 °C, z akumulátoru už dostanete sotva 60 % jeho pôvodnej kapacity. Ak by bol pri takej teplote používaný dlhodobo, mohlo by dôjsť k jeho nenávratnému poškodeniu. Lenže popravde - koľko z vás by malo chuť prechádzať sa Sibírom? Navyše riskovať, že na namrznutej ceste polámete bicykel aj seba...

Skrátka ak sa teplota priblíži nule, alebo v krajnom prípade klesne ľahko pod nulu, akumulátoru krátkodobá prevádzka v takej teplote neublíži. Dôležitejšie je však dbať o vlastnú bezpečnosť na mokrej a premrznutej vozovke.

Problémom sú solené cesty. Nakoniec tie sú problémom aj pre autá. Nie je tajomstvom, že slaná voda je veľmi korozívna a dostane sa do každej škáry. Aj keď sú elektrobicykle konštruované tak, že ľahký dážď ani prejazd plytkým brodom im nevadí, vodotesné nie sú. Odstrániť vlhkosť a soľ zo všetkých škár a dutín však môže byť problém. Opláchnuť bicykel tlakovou umývačkou nie je práve najlepší nápad, pretože silný prúd vody môže preniknúť aj do miest, kde by došlo k poškodeniu elektrických rozvodov a elektroniky. Ako po celý rok, tak najmä v zime je dôležité dbať na to, aby boli všetky pohyblivé časti dôkladne premazané, pretože mazivo nielenže zaistí hladkú prevádzku a zníži opotrebenie, do istej miery tiež odpudí vodu. 

Bicykel nenechávajte nikdy zablatený a od snehu. Sneh starostlivo omeťte, bicykel očistite vlhkou handrou. Dbajte najmä na to, aby voda nezatekala do elektromotoru, káblov, kontaktov, spínačov alebo do displeja s riadiacou jednotkou.

Ak sa rozhodnete, že bicykel na zimu odstavíte a nemôžete ho celý zazimovať vo vykurovanom priestore, nevadí. Dôležité je v každom prípade vybrať batériu a uskladniť ju pri teplote do 25 °C. Skladovať by sa mala nabitá na cca 60-70 %, pretože tak dochádza k najmenšiemu poklesu kapacity, a teda sa zbytočne neskracuje životnosť.

Zároveň je vhodné zamyslieť sa nad tým, či sa pred zimou neoplatí bicykel zveriť odbornému servisu na kontrolu a nastavenie. Na jar vás potom nezaskočí, že preťažené servisy nestíhajú zákazky vybavovať včas.

 

Autor: PST

 

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať