Elektrická štvorkolka a e-skúter v mrazoch

Elektrická štvorkolka a e-skúter v mrazoch

Ako sa rozširuje ponuka rôznych akumulátorových vozidiel, množia sa nejasnosti o tom, ako sa bude správať elektrické vozidlo pri teplotách hlboko pod nulou.

Asi sa zhodneme na tom, že vyraziť v mrazivom dni na skútri alebo inom jednostopovom vozidle na ceste medzi automobilmi, hraničí so šialenstvom. Napriek tomu sa každoročne so začiatkom zimy objaví more otázok, v ktorých sa rieši, ako prevádzkovať, parkovať a nabíjať akumulátorové štvorkolky a skútre v čase, keď klesá teplota pod nulu. Ak neberieme do úvahy riziká spojené s jazdou na klzkom povrchu a znižujúcu sa pozornosť premrznutého vodiča, zimné počasie prináša aj veľa technických problémov.

Tým najzávažnejším problémom je mráz pôsobiaci na akumulátory. Staršie olovené, ale aj moderné lítiové akumulátory pracujú na báze chemickej reakcie a tak nebude prekvapením, že teplota ovplyvní celkovú kondíciu akumulátora.

Olovený akumulátor

Olovené akumulátory sa používajú bežne v automobiloch už od čias, keď sa prestal motor štartovať kľukou. Motoristi teda dobre vedia, že mráz akumulátoru nerobí dobre. Olovený akumulátor tiež neznáša hlboké vybíjanie a ak sa kombinuje hlboké vybitie s mrazom, môže to pre akumulátor znamenať konečný rozsudok. Dobre nabitá batéria v kondícii znáša aj mrazy okolo -20 °C, vybitá batéria však môže zamrznúť už pri niekoľkých stupňoch pod nulou. A zamrznutie znamená nenávratný koniec života akumulátora.

Štvorkolky a skútre napájané olovenými akumulátormi je teda nutné parkovať v garáži, kde neklesá teplota pod bod mrazu a akumulátory je potrebné udržiavať plne nabité.

Štvorkolka môže samozrejme aj v zime poslúžiť ako pomocník, vyvarujte sa ale dlhodobej prevádzke v silnom mraze a po jazde batériu ihneď nabite!

Zároveň počítajte s tým, že s klesajúcou teplotou sa bude znižovať aj dojazd stroja. Orientačne možno povedať, že kapacita akumulátora je meraná a udávaná pri teplote cca 20 °C, pri poklese teploty o 1 °C klesá kapacita batérie približne o 1%. Ak teda vyrazíte so štvorkolkou do snehu pri -20 °C, počítajte s tým, že kapacita batérie môže byť nižšia až o 40%. Ak sa navyše napríkad pohybujete so štvorkolkou v snehu, ktorý zvyšuje valivý odpor kolies, môže byť dojazd stroja aj o polovicu nižší ako bežný dojazd v letnom období.

Lítiový akumulátor

Lítiové akumulátory sú tiež ovplyvnené okolitou teplotou. Sú veľmi citlivé na vysoké teploty, preto by nemali byť ponechávané na slnku, ich kapacitu a životnosť však ovplyvní aj mráz. Nemali by byť prevádzkované, ak teplota klesá pod -20 °C, pretože to pre nich môže znamenať tzv. "Náhlu smrť". Skladovanie batérií by malo prebiehať v priestoroch, kde neklesá teplota pod 0 °C, pričom pre dlhšie uskladnenie by mala byť lítiová batéria nabitá približne len na 60% kapacity. Na rozdiel od olovených akumulátorov tým lítiovým totiž uskladnenie v plne nabitom stave neprospieva a znižuje ich životnosť. Pokiaľ na skútri, elektrobicykli alebo štvorkolke napájanými lítiovým akumulátorom vyrazíte do mrazivého počasia, opäť počítajte s nižším dojazdom. Po návrate z takého výletu však nechajte pred nabíjaním li-ion akumulátor ohriať na teplotu nad nulou. 

 

TIP

Pri olovených aj lítiových akumulátoroch platí, že pri dlhšom uskladnení sa oplatí 1x za 2 mesiace skontrolovať ich stav a prípadne ich dobiť. Hrozí tu totiž riziko, že pri samovoľnom vybití dôjde k trvalému zničeniu akumulátora.

 

Späť na predchádzajúcu stránku

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať