HECHT BETIS vs. legendárna Babetta

14. 07. 2022

HECHT BETIS vs. legendárna Babetta

Tento rok sme na trh uviedli elektrický moped HECHT BETIS, ktorý vyvolal veľa diskusii pri porovnaní s inými podobnými strojmi. Pamätníkom samozrejme pripomenul legendárnu Babettu, ktorý bola v minulosti veľmi obľúbená. V čom sa teda Betis tak podobá Babette? Samozrejme najmä tým, že sa jedná o moped, ktorý je vybavený aj pedálmi na šliapanie. Vďaka nim je možné na mopede jazdiť aj bez motora podobne ako na bicykli, alebo v prudkom kopci pomáhať šliapaním obmedzenému výkonu motora.


Jawa Babetta M 207

Čo sa samotného výkonu motoru týka, pôvodná Babetta bola vybavená dvojtaktným motorom s výkonom 1,5 HP, v prípade elektrického Betis je to 800 W bezkartáčový motor umiestnený v zadnom kolese. Jednoduchým prevodom jednotiek sa jednoducho dopočítate, že výkon Betisu je teda 1,73 HP, čo by sa mohlo zdať v porovnaní s Babettou ako výkon o tretinu nižší. Lenže je nutné vziať do úvahy, že výkonové charakteristiky spaľovacieho a elektrického motoru sú veľmi rozdielne. Zatiaľ čo dvojtaktný motor Babetty dosahoval maximálny výkon až pri dosiahnutí 4500 ot./min., elektromotor je schopný podávať plný výkon prakticky od nulových otáčok. Najvyšší výkon je pritom pri mopede potrebný najmä pri rozjazde a v tomto ohľade je teda elektromotor oveľa efektívnejší. V jazdných vlastnostiach sa teda Betis pôvodnej Babette viac než vyrovná. Maximálnu rýchlosť má Babetta aj Betis rovnakú - 40 km/h.

Natáčanie programu Autosalon pre TV Prima

Babetta sa v priebehu roka na trh dodávala v niekoľkých verziách, vrátane modelu s dvojstupňovou prevodovkou alebo v dvojmiestnom prevedení. Avšak dvojstupňová prevodovka bola príčinou pomerne častých závad a dvojmiestna Babetta bola pomerne skoro stiahnutá z predaja z dôvodu bubnových bŕzd s nízkou účinnosťou. Betis je síce tiež dvojmiestny, je však vybavený účinnými kotúčovými brzdami. Pri Betise rovnako odpadajú všetky neduhy spaľovacieho motora so spojkou a prevodovkou. Elektrický bezkartáčový motor nepotrebuje žiadnu spojku, je bezúdržbový a má veľmi dlhú životnosť.

HECHT BETIS RED

Priemerná spotreba paliva Babetty bola 1,8 l na 100 km. Bola vybavená 3,5 l palivovou nádržou, na plnú nádrž teda necelých 200 km. V tomto ohľade sa teda Betis Babette rovnať nemôže, pretože na plne nabitú batériu prejde maximálne 40 km. Avšak kto vlastnil Babettu, potvrdí, že plná nádrž mu vystačila častokrát aj na niekoľko týždňov, pretože slúžila predovšetkým ako "približovadlo", na ktorom sa bežne jazdilo maximálne do 20 km denne. V tomto ohľade je teda rozdielom len to, že Betis proste pripojíte každý večer na nabíjačku. Ak by dojazd Betisu na jedno nabitie niekomu naozaj nestačil, teoreticky nie je problém prikúpiť druhý akumulátor. Betis je napájaný z lítiového akumulátora, ktorý je uzamknutý v priestore pod sedlom a možno ho veľmi jednoducho vybrať. Nabíjať ho preto môžete pokojne aj mimo moped, napríklad doma a zároveň ho kedykoľvek behom pár sekúnd jednoducho vymeníte. 

Oproti Babette je Betis vybavený kvalitným LED svetlometom, ktorý možno prepínať medzi tzv. diaľkovým a tlmeným režimom. Betis je vybavený aj LED smerovkami, na Babette bolo nutné ukazovať smer odbočenia rukou, čo mohol byť za určitých okolností akrobatický výkon.

Betis je tiež často porovnávaný s ďalšími podobnými elektrickými mopedmi, pri ktorých je ako hlavná výhoda uvádzané, že na nich môžete jazdiť aj bez vodičského oprávnenia. Na prvý pohľad môžu vyzerať veľmi podobne, ako HECHT BETIS. Avšak to, že na nich môžete jazdiť bez vodičáku je vykúpené maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 25 km/h a nižším výkonom motora (spravidla 250 W). S takýmto slabým motorom potom môže mať moped problém vyjsť do prudších kopcov. Niektoré lacnejšie stroje sú navyše napájané z ťažkých olovených akumulátorov, ktoré sú síce citeľne lacnejšie než moderné lítiové akumulátory, avšak vyžadujú dôslednú starostlivosť, inak u nich môže pomerne rýchlo klesnúť kapacita a tým aj dojazd stroja. 

Autor: PST

SÚVISIACE KATEGÓRIE

ELEKTRICKÉ SKÚTRE


Páčil sa vám článok? Nechajte si zasielať ďalšie články a novinky na e-mail, aby vám nič neuniklo!

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať