Zobraziť kategórie

Najčastejšie otázky k reťazovým pílam

 Ako mám vybrať vhodnú pílu?

✅ Sú reťazové píly bezpečné?

✅ K čomu slúži bezpečnostná brzda?

✅ Čo mám kontrolovať pred každým pílením?

✅ Čo mám urobiť s pílou po pílení?

✅ Ako mám správne nabrúsiť reťaz?

✅ Ako sa mám o pílu sám starať?

✅ Aký je správny pomer palivovej zmesi?

✅ Aké sú najčastejšie chyby pri používaní píly?

Ako mám vybrať vhodnú pílu? 

Od reťazovej píly očakávame, že bude slúžiť k nejakému konkrétnemu účelu. Najčastejšie je to príprava palivového dreva, práca v záhrade pri orezávaní stromov, prípadne stavebné práce alebo práce v dielni. Ak hľadáte pílu na prerezávanie stromov v záhrade, môže byť vhodnou voľbou aj akumulátorová píla. Je tichá, nevyžaduje zložité štartovanie a zaobídete sa bez prívodných káblov. Kapacita akumulátora spoľahlivo vystačí na prerez vetiev aj vo väčších sadoch, rovnako dobre aku píla poslúži aj v dielni. Na prípravu palivového dreva na zimu sa ale nehodí.

Ak potrebujete popíliť na záhrade pár polien do krbu, dobre vám poslúži elektrická reťazová píla. Je relatívne tichá, má jednoduchú obsluhu aj údržbu a rozumné obstarávacie náklady. Pretože nevytvára žiadne výfukové splodiny, môžete ju používať aj v uzavretom priestore. 

Motorové píly majú dostatočný výkon aj na popílenie väčšej porcie dreva. Vďaka spaľovaciemu motoru nie ste obmedzený predlžovacím káblom, môžete ich preto používať kdekoľvek, teda aj v lese. Malou daňou za to je o niečo vyššie hlučnosť. Nevýhodou je, že motorovú pílu nemôžete použiť v uzavretom priestore. 

Prípadne odporúčame zvážiť možnosť zaobstarania okružnej píly (cirkulárky). Súčasné moderné kolískové okružné píly sú vďaka svojej konštrukcii mnohonásobne bezpečnejšie než zastaralé cirkulárky. Príprava palivového dreva na kolískovej cirkulárke ide rýchlejšie od ruky. 

Sú reťazové píly bezpečné?

Od prvých modelov vyrábaných na počiatku minulého storočia prešli reťazové píly dlhým vývojom, pri ktorom boli doplnené o niektoré bezpečnostné prvky. Sú nimi napríklad bezpečnostná brzda, zubová opierka, zachytávač reťaze a pod. Napriek tomu sa stále jedná o jeden z najnebezpečnejších strojov, pri ktorého používaní je viac než vhodné používať pevné topánky (najlepšie so spevnenou špičkou), neporezné nohavice, neporezné rukavice, ochranné okuliare alebo štít a v prípade benzínových píl aj chrániče sluchu. Z dôvodu možnosti spätného vrhu píly by ste mali pri pílení používať aj prilbu. 

K čomu slúži bezpečnostná brzda?

Najmä pri pílení špičkou lišty (ale nielen pri ňom) môže dôjsť k tzv. spätnému vrhu. Rotujúca reťaz sa jednoducho "zakusne" v reze a vyhodí pílu lištou nahor, neraz priamo proti hlave obsluhy. Samozrejme sa to stane spravidla v okamihu, kedy to obsluha čaká najmenej a pílu tak nie je možné udržať. Páka bezpečnostnej brzdy je preto umiestnená pred predným madlom na píle takým spôsobom, že pri spätnom vrhu a vytočení píly smerom nahor narazí do ruky obsluhy. Tým dôjde k aktivácii brzdy a okamžitému zastaveniu reťaze. 

Čo mám kontrolovať pred každým pílením?

Pred každým pílením sa uistite, že je správne napnutá reťaz. Správne napnutá reťaz nesmie byť ani príliš utiahnutá, ani príliš voľná. Nesmie na lište voľne visieť, musí byť dokonalé napnutá po celom obvode lišty. Zároveň však nesmie byť prepnutá, tým by dochádzalo k jej nadmernému vyťahovaniu a zvýšenému opotrebovaniu lišty. Ak správne napnutú reťaz v polovici lišty uchopíme medzi prsty a miernou silou potiahneme, mala by byť tak voľná, aby išla z drážky v lište povytiahnuť približne na polovicu vodítok reťaze. Napnutie reťaze kontrolujte aj v priebehu pílenia. Pri kontrole napnutia reťaze vždy zaistite, aby nemohlo dôjsť k samovoľnému rozbehnutiu píly (vyberte akumulátor, odpojte prívodný kábel alebo odpojte sviečku). Skontrolujte aj, či je v píle dostatok oleja pre mazanie reťaze a lišty. To tiež kontrolujte priebežne po celú dobu pílenia.

Pred každým pílením sa tiež odporúča skontrolovať správnu funkciu bezpečnostnej brzdy. Dôležitosť správneho fungovania je popísaná vyššie. Pri elektrickej píle sa pri aktivácii brzdy väčšinou vôbec nespustí elektromotor. Pri motorovej píle sa nesmie pri aktivácii brzdy roztočiť reťaz. 

Čo mám urobiť s pílou po pílení?

V prvom rade je dobré pílu po práci dobre očistiť. Zhodiť kryt reťaze, pod ktorým sa spravidla držia piliny zlepené olejom od lišty. Samozrejme je potrebné očistiť aj priestor pod lištou. Pri tej príležitosti skontrolujte, či nie je zanesený kanálik, ktorým je vháňaný olej do lišty. Pri niektorých pílach potom skontrolujte aj stav vzduchového filtra.

Moderné ekologické bio oleje pre stratové mazanie majú tú výhodu, že sú prírodného pôvodu. Prírode preto neškodia a rýchlo sa v nej rozložia. Táto vlastnosť však pílam nesvedčí. Ak necháte olej dlhodobo v píle, začne v nej degradovať a môže upchať čerpadlo a mazacie kanáliky. Ak plánujete pílu dlhšiu dobu nepoužívať, je vhodné z nej odstrániť všetok olej, do nádrže naliať malé množstvo minerálneho oleja a pílu krátko pretočiť, aby sa bioolej vypláchol z čerpadla a kanálikov. Motorové dvojtaktné píly neskladujte s namiešaným palivom dlhšie než 14 dní. Olej v benzíne rýchlo degraduje a stráca mazivosť. Staré palivo tak môže spôsobiť zadrenie motora.

Ako mám správne nabrúsiť reťaz?

Najjednoduchšie je samozrejme nechať si reťaz nabrúsiť u profesionálov. Nabrúsiť reťaz doma však tiež nie je nič zložité. Najdôležitejšie je použiť pilník so správnym priemerom a pri brúsení držať správny uhol ostrenia a uhol vedenia (sklon) pilníku. S tým vám môžu pomôcť rôzne prípravky, ktoré vedú pilník správnym smerom. Priemer pilníku, uhol a sklon brúsenia je daný vždy konkrétnym typom reťaze. Nezabudnite ani na zníženie obmedzovacej pätky. 

Reťaz je možné brúsiť priamo na píle, predtým sa však uistite, že je z akumulátorovej píly vybratý akumulátor, elektrická píla nie je v sieti a pri motorovej píle pre istotu odpojte zapaľovaciu sviečku, aby nemohlo dôjsť k náhodnému rozbehu píly. 

Liehovou fixkou si označte prvý brúsený zub (aby ste vedeli, kde prestať brúsiť). Pilník zasuňte do zubu tak, aby cca 20% jeho prierezu bolo nad hranou britu. Brúste len ťahmi von (pri udržovanej reťazi stačia spravidla len 3-4 ťahy). Najskôr brúste nepárne zuby, následne zuby párne, aby ste nemuseli neustále meniť sklon pilníku. Zníženie obmedzovacej pätky sa uskutočňuje spravidla po brúsení reťaze. Postupným brúsením sa totiž znižuje brit, a ak by sa stalo, že bude na úrovni obmedzovacej pätky, alebo dokonca nižšie, reťaz nebude píliť. Pätka sa brúsi pod pravým uhlom plochým pilníkom. Zaoblenie nábežnej hrany pätky uskutočňujte tak, aby sa čo najviac podobala pôvodnému tvaru. 

Ako sa mám o pílu sám starať?

Nastavenie napnutia reťaze bolo popísané v odstavci vyššie. Okrem bežného čistenia, ktoré bolo popísané vyššie je nutné v motorovej píle pravidelne vyčistiť vzduchový filter. Papierové vložky možno vyčistiť iba poklepaním a v prípade nadmerného zanesenia sa musia pravidelne meniť. Penové filtre možno vyprať vo vlažnej vode so saponátom. Nylonové vložky môžete čistiť poklepaním, prefúknutím tlakovým vzduchom a vypraním vo vlažnej vode so saponátom. Aspoň raz za sezónu skontrolujte a prípadne vymeňte zapaľovaciu sviečku. 

Pri motorových pílach môže byť potrebné z času na čas nastaviť otáčky motora. Ak nemáte k dispozícii potrebný otáčkomer, v domácich podmienkach správne otáčky nikdy nenastavíte. Preto je lepšie nastavenie nechať vždy na autorizovaný servis. Nastavenie píly sa uskutočňuje na karburátore pomocou trysiek L, T, H. Trysky väčšinou bývajú popísané vedľa otvorov na kryte nad karburátorom. Tryska L nastavuje bohatosť zmesi. Bez otáčkomeru s ňou je možné nastaviť otáčky nahrubo tak, aby motor v nízkych otáčkach nezhasínal a pri vysokých otáčkach sa naopak nedusil. Tryskou T je možné následne nastaviť voľnobežné otáčky tak, aby motor nezhasínal, ale zároveň aby sa samovoľne neroztáčala reťaz. Pre nastavenie vysokých otáčok tryskou H je už bezpodmienečne nutný otáčkomer. Ak by ste nastavili príliš vysoké otáčky, znižuje sa tým životnosť píly, v krajom prípade môže dôjsť k okamžitému poškodeniu motora. 

Pri akejkoľvek manipulácii s naštartovanou pílou, teda aj pri nastavovaní otáčok musí byť píla dobre zaistená, aby napríklad vplyvom vibrácií nemohlo dôjsť k jej zosunutiu zo stola. Lišta s reťazou musí mať okolo seba dostatok voľného priestoru, aby nemohla náhodne roztočená reťaz čokoľvek zachytiť. Úplnou samozrejmosťou je, že obsluha dbá na zvýšenú opatrnosť a k nastavovanej píle pristupuje tak, aby bola sama mimo dosah lišty a reťaze. 

Aký je správny pomer palivovej zmesi?

V súčasnosti európska norma stanoví, že pri nových dvojtaktných motoroch musí byť pomer palivovej zmesi najviac 1:50. To znamená, že na 50 dielov benzínu pripadá 1 dielik oleja. Pri starších motoroch však môže byť pomer oleja v benzíne vyšší. Pomer vždy zistíte v návode na použite konkrétneho stroja. Na výpočet množstva oleja, ktorý máte pridať do konkrétneho množstva benzínu môžete použiť našu kalkulačku: 

Palivovej zmesi vždy pripravte len toľko, koľko aktuálne spotrebujete. Olej v benzíne rýchlo degraduje, stráca mazivosť a pri použití 14 dní starej zmesi už hrozí zadretie motora. 

Aké sú najčastejšie chyby pri používaní píly?

Úplne najzásadnejšou chybou je, že si používateľ nepreštuduje návod na použitie. Niektorí sa do návodu pozrú len v prípade, že narazia na problém, iní sa snažia problém vyriešiť na vlastnú päsť. Spravidla tým ale narobia viac škody, než úžitku. Zároveň si preštudovaním návodu môžu ušetriť zbytočnú cestu do servisu. 

Ak je pri elektrickej píle aktivovaná bezpečnostná brzda, motor sa neroztočí a píla po stlačení spínača nič nerobí. Funkcia brzdy je v návodoch popísaná aj napriek tomu však každoročne do servisu a predajní príde množstvo zákazníkov len preto, aby im technik ukázal, že stačí pohnúť pákou brzdy. 

Reťaz musí byť nasadená správnym smerom tak, aby sa zuby posúvali ostrím vpred. Bohužiaľ aj v tomto prípade, akokoľvek sa to zdá nepravdepodobné, s istou pravidelnosťou zákazníci navštevujú servis s tým, že píla zle reže, pričom majú len opačne nasadenú reťaz. 

Pri vybraných modeloch píl je pre studený štart nutné správne používanie sytiča alebo primeru pre nástrek paliva. Postup pre studené štarty je tiež popísaný v návode. Ak sa však nedodrží, pílu sa nepodarí naštartovať. 

Stáva sa tiež, že užívateľ si neprečíta návod a do palivovej nádrže naleje čistý benzín bez správneho pomeru pridaného oleja. V takom prípade dôjde takmer k okamžitému zadreniu motora. 

Zlé skladovanie, kedy je v píle dlhé týždne ponechané palivo a olej na mazanie lišty rovnako spôsobí kopec problémov. Súčasné ekologické požiadavky na odbúrateľnosť mazív bohužiaľ spôsobujú, že ekologicky odbúrateľné oleje majú krátku životnosť a po čase degradujú. Olej v palive stráca mazivosť a motor sa pri spaľovaní niekoľko mesiacov starej zmesi môže zadrieť. Biozložka v modernom benzíne, ak je dlhodobo vystavená vzduchu a vzdušnej vlhkosti dokáže nadobro zapchať karburátor. Preto je vhodné nespotrebované palivo z nádrže vypustiť, pílu naštartovať a nechať motor spáliť aj zbytky paliva z karburátora. 

Olej určený na stratové mazanie lišty a reťaze sa síce v prírode sám rýchlo odbúra, dlhodobo ponechaný v píle ale môže zdegradovať a poškodiť olejové čerpadlo. Preto je pred uložením píly vhodné vypustiť aj olej z nádrže pre mazanie reťaze, do nádrže naliať malé množstvo minerálneho oleja a pílu krátko pretočiť, aby sa tento olej dostal do čerpadla a kanálikov na mazanie lišty.

 

Zobraziť dostupné píly