Zvýšte životnosť záhradnej techniky na maximum alkylátovým benzínom!
20. 10. 2021
Stále častejšie počúvame povzdychy, že dnešné motory v záhradnej technike nevydržia toľko, čo predtým. Nie je až tak výnimočné, že sa niekomu podarí zadrieť motor krovinorezu alebo píly už počas druhého roku používania, ešte častejšie sa stáva, že motor nie je možné po zime vôbec naštartovať. Kde je príčina? Naozaj kvalita moderných motorov tak poklesla?
Počiatok týchto problémov sa dá vystopovať do doby, kedy bolo zavedené povinné primiešavanie biologických zložiek do benzínu. Práve tieto zložky vedú pri dlhšom uskladnení k degradácii paliva, a to potom ničí motory. Samozrejme na to má vplyv aj to, že vďaka povinnému znižovaniu emisií sú moderné motory konštruované stále precíznejšie, a o to citlivejšie potom sú na kvalitu paliva.
Bežný moderný benzín s biozložkou má životnosť okolo dvoch mesiacov. V aute to nie je problém, nádrž spravidla miniete skôr než za mesiac. Trochu horšia situácia môže byť pri motocykli, ktorý po sezóne zaparkujete na niekoľko mesiacov do garáže s poloprázdnou nádržou. Najviac však kvalitu benzínu pocíti práve sezónna záhradná technika.
Ako moderný benzín degraduje? V prvom rade biozložka na seba viaže vodu, vytvára gélovitú hmotu, ktorá upcháva karburátor. Ďalšie takto vzniknuté agresívne zložky poškodzujú palivové hadičky, karburátor, zvodnatený benzín potom môže byť príčinou zadrenia motora. O poznanie horšia situácia je však pre dvojtaktné motory. Pri nich je nutné do paliva pridávať olej, ktorý maže piest. Ak si uvedomíme, že dvojtaktné motory v pílach, krovinorezoch a ďalšej záhradnej technike môžu dosahovať až 10 000 otáčok za minútu, je mazanie piestu veľmi dôležité. Olej reaguje s biozložkou v benzíne rýchlo a po pár dňoch sa prakticky rozloží. Navyše voda, ktorá v benzíne skondenzuje, môže pri kontakte s rozpáleným valcom motora behom odparenia vysušiť aj tie posledné zbytky olejovej vrstvy, ktorá slúži k hladkému pohybu piestu vo valci. Riešením teda je, buď používať palivo nie staršie než 14 dní, alebo prejsť na drahší alkylátový benzín.
Čo je teda ten "zázračný" alkylátový benzín?
Alkylátový benzín vznikol v devädesiatych rokoch minulého storočia, teda v dobe, kedy sa do bežného benzínu žiadne biologické prímesi nepridávali. Vyvinutý bol preto, aby mali profesionálni drevorubači k dispozícii pre svoju prácu čistý benzín, ktorý produkuje čo najmenej emisií. Vďaka tomu nemuseli pri práci dýchať toľko jedovatých splodín, ktoré boli príčinou zvýšeného výskytu rakoviny pľúc, ale aj ďalších zdravotných problémov.
Alkylátový benzín síce nekúpite na bežnej pumpe, ak ho ale máte v zásobe, nemusíte sa báť, že by degradoval. Neničí motor, nezanáša karburátor, neleptá hadičky a produkuje o poznanie menej emisií. Neobsahuje karcinogénny benzén a má nižší obsah aromatických uhľovodíkov.
Je síce pravdou, že oproti bežnému benzínu je alkylátový až 3x drahší, ale v ročnom rozpočte nákladov pre pohon záhradnej techniky sa nejedná o nijak závratnú čiastku, ktorú zaplatíte navyše. Oprava poškodenej záhradnej techniky alebo zakúpenie novej vás vyjde niekoľkonásobne drahšie.
Možno si hovoríte, že v hobby sfére nemá cenu do takéhoto paliva investovať. Paradoxne práve v profesionálnej sfére palivá s biozložkou škodia najmenej, pretože profesionáli svoje stroje používajú denne a palivo nestíha zdegradovať. Naopak doma, kde stroj používate len niekoľkokrát do roka, sú moderné palivá veľkým problémom.
Autor: PST
Páčil sa vám článok? Nechajte si zasielať ďalšie články a novinky na e-mail, aby vám nič neuniklo!
Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.