Zazimujte záhradnú techniku správne

18. 11. 2022

Zazimujte záhradnú techniku správne

Tohtoročná záhradná sezóna je pomaly ale isto na konci a stroje, ktoré nám celý rok dobre slúžili budú odpočívať v garážach a kôlňach. Ak majú však rovnako spoľahlivo fungovať aj budúci rok, je potrebné uskutočniť aspoň základnú údržbu. Časť údržby možno odložiť až na jar. Ideálne napríklad výmenu motorového oleja, ktorý vďaka tomu bude na jar čerstvý a cez zimu do seba zbytočne nenatiahne vlhkosť. Avšak niektoré kroky údržby nikdy neodkladajte. 

Najčastejšou chybou, ktorá na jar narobí množstvo starostí je ponechanie paliva v nádrži. Aj keď toto pravidlo opakujeme stále dookola už niekoľko rokov, stále je to najpodceňovanejší úkon a palivo cez zimu množstvo ľudí necháva v nádrži. Často potom počúvame, že stará píla alebo kosačka vydržala dlhé roky bez údržby a tá nová nešla naštartovať už po prvej zime. Skutočne je to spôsobené nekvalitnou konštrukciou nových strojov?

V dobách, kedy bol benzín benzínom, bolo bežné, že v nádrži zazimovanej motorky, kosačky alebo iného motorového stroja prečkal zimu a na jar motor bez problémov naskočil na prvý "šup". Moderné palivo ale obsahuje biologickú prímes - ethanol. Ten má bohužiaľ niekoľko zlých vlastností.

Benzín sa pomerne rýchlo odparuje, ethanol na seba naopak veľmi dobre viaže vzdušnú vlhkosť. Čo sa deje v karburátore, v ktorom je ponechaný benzín s ethanolom po niekoľko týždňov? Benzín sa začne odparovať a ethanol s vodou naopak začne vytvárať sliz, ktorý postupne zhustne v usadeninu, ktorá sa zachytáva na stenách palivových kanálov. Na začiatku pravdepodobne len zníži prietok paliva a a motor bude mať nižší výkon, budú kolísať otáčky, bude zle štartovať a samovoľne zhasínať. Po nejakej dobe ale karburátor zapchá tak, že už motor nenaštartuje. Vyčistenie takého karburátora je zložité, niekedy dokonca nemožné a neostáva nič iné, než karburátor kompletne vymeniť.

Ethanol z plastov rozpúšťa zmäkčovadlá. To spôsobuje všemožné problémy so skrehnutými a praskajúcimi palivovými hadičkami, najväčšie problémy to však spôsobí pri vysokootáčkových dvojtaktných motoroch s membránovými karburátormi. Aby karburátor mohol fungovať, musí si membrána zachovať svoju pružnosť. Keď však membrána vplyvom bioliehu stvrdne a skrehne, pri prvom pokuse o naštartovanie sa doslova rozsype. 

Ale aby sme nehádzali všetko len na biozložku, podobné problémy často spôsobia aj agresívne aditíva, ktoré niektorí výrobcovia pridávajú do menej kvalitných palív. Aj tie vedia naleptať palivové hadičky, tesnenia alebo membrány.

Najjednoduchším spôsobom, ako zbytočne neskracovať životnosť karburátorov je vypustenie paliva z nádrže a naštartovanie motora. Motor nechajte bežať, kým sám nezhasne na nedostatok paliva. Len tak vyčerpá všetko palivo, ktoré zostalo v karburátore. Pri karburátoroch s plavákom pomocou výpustnej skrutky nechajte vytiecť posledné zbytky, membránové karburátory prefúknite vzduchom.

Možno sa stretnete s názormi, že suchá membrána rýchlo stráca pružnosť. Toto však nie je úplne pravda. Jednak membrány sú bežne v skladoch ako náhradné diel skladované aj niekoľko rokov, bez toho, aby im to nejak uškodilo. Navyše sucho im bude rozhodne škodiť menej, než biolieh alebo agresívne aditíva.

V neposlednom rade je potrebné tiež myslieť na obmedzenú životnosť zmiešaného oleja s benzínom pre dvojtaktné motory. Nie je žiadnym tajomstvom, že olej v benzíne postupne stráca svoju schopnosť mazať, a preto sa dlhšie uskladnenie namiešanej palivovej zmesi neodporúča. Biozložka proces straty mazivosti oleja ešte urýchľuje. Vždy by sa preto malo namiešať len toľko zmesi, koľko spotrebujete a benzín s olejom skladujte oddelene.

Keď sa však chystáte stroj uložiť na zimné obdobie a benzín by ste v kanistri skladovali niekoľko mesiacov, radšej ho ihneď spotrebujte napríklad v aute a na jar kúpte čerstvý.

 


Páčil sa vám článok? Nechajte si zasielať ďalšie články a novinky na e-mail, aby vám nič neuniklo!

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať