-
- Kosačky
- Traktory
- Prevzdušňovače
- Vyžínače
- Krovinorezy
- Kultivátory
- Plotostrihy
- Drviče vetiev
- Akumulátorový program
- Kompostéry
- Píly
- Štiepačky
- Fukáre, vysávače
- Zametacie stroje
- Snežné frézy
- Odhŕňače, škrabky na ľad
- Vozíky
- Rozmetadlá a posypové vozíky
- Čerpadlá a vodárne
- Vysokotlakové umývačky
- Postrekovače a rosiče
- Ručné náradie
- Príslušenstvo
- Skleníky a pareniská
- Substráty, mulčovacia kôra
- Úvod
- Záhradná technika
- Ako spoľahlivo (ne)zadrieť motor?
Ako spoľahlivo (ne)zadrieť motor?
18. 01. 2021

Dvojtaktné motory na rozdiel od štvortaktných v sebe nemajú olej, ktorý by ich mazal. Konštrukcia dvojtaktného motora to jednoducho neumožňuje. Je to malá daň za ich jednoduchosť, spoľahlivosť a vysoký výkon. Práve preto sú dvojtaktné motory ideálne pre pohon malých a ľahkých strojov, ako sú motorové píly, krovinorezy, vysávače lístia a pod.
Pohyblivé súčasti je však nutné mazať aj pri dvojtaktnom motore, preto je olej pridávaný priamo do paliva. Ak by ste pre pohon dvojtaktného motora použili len samostatný benzín, dôjde k zadreniu motora behom niekoľkých sekúnd po štarte. Nakoniec niet divu, keď zoberieme do úvahy, že tieto motory dosahujú aj viac ako 8 500 otáčok za minútu. Každú sekundu tak piest prejde valcom tam a späť viac ako 140-krát.
Pomer paliva a maziva pre prípravu zmesi je daný výrobcom motora. Pri moderných motoroch to býva pomer 1:50, čo znamená, že na 50 dielov benzínu pripadne 1 diel oleja. Pri niektorých starších motoroch však môže byť pomer oleja vyšší.
Pre výpočet správneho pomeru paliva môžete využiť aj našu kalkulačku TU.
Namiešať správne palivovú zmes však nestačí. Jedným z faktov, na ktoré sa často zabúda je skutočnosť, že olej rozpustený v benzíne po nejakom čase stráca svoje vlastnosti, jednoducho povedané degraduje. Degradácia sa prejavuje už po 14 dňoch a po určitej dobe už nie je schopný mazať správne časti motora prakticky vôbec.
Ak ste teda na jeseň zazimovali techniku s dvojtaktným motorom s tým, že palivo, ktoré zostalo v nádrží použijete na jar, môže vás čakať veľmi nepríjemné prekvapenie. Dva mesiace stará palivová zmes bude v lepšom prípade príčinou nadmerného opotrebenia motora a s tým súvisiacou postupnou stratou jeho výkonu a v neposlednej rade skrátenia jeho životnosti. Pravdepodobnejšie však je úplné zadretie motora. V niektorých prípadoch potom môže byť oprava zadretého motora rovnako finančné nákladná, ako kúpa nového stroja.
Palivová zmes pre dvojtaktné motory - zásady
1. Palivovú zmes miešajte vždy v správnom pomere udávanom výrobcom motora
2. Nikdy neskladujte namiešanú palivovú zmes dlhšie ako 1 týždeň.
3. Vždy namiešajte len toľko zmesi, koľko aktuálne spotrebujete. Vždy je lepšie trochu zmesi primiešať, než riešiť, kam s nespotrebovaným palivom.
4. Používajte len kvalitné oleje určené pre vysokootáčkové motory.
5. Ak nebudete stroj dlhšiu dobu používať, vypustite palivo z nádrže, naštartujte motor a nechajte ho spotrebovať zvyšky paliva z karburátora.
6. Benzín a olej skladujte v oddelených a dobre uzavretých nádobách. Zabráňte kontaktu so vzduchom, aby sa v nich neviazala vlhkosť.
Autor: PST
Mohlo by Vás tiež zaujímať

Ako vybrať snežnú frézu?
23. 01. 2023
Náradie HECHT na Dakar 2023
23. 01. 2023
Bojujete so snehom a poľadovicou?
23. 01. 2023
Čo robí váš pes, keď je doma sám?
10. 01. 2023
