-
- Kosačky
- Traktory
- Prevzdušňovače
- Vyžínače
- Krovinorezy
- Kultivátory
- Akumulátorové programy
- Plotostrihy
- Píly
- Štiepačky
- Drviče vetiev
- Fukáre, vysávače
- Vozíky a fúriky
- Rozmetadlá a posypové vozíky
- Čerpadlá a vodárne
- Vysokotlakové umývačky
- Zametacie stroje
- Snežné frézy
- Odhŕňače, škrabky na ľad
- Postrekovače a rosiče
- Skleníky a pareniská
- Kompostéry
- Ručné náradie
- Príslušenstvo
- Pestovateľské potreby
- Úvod
- Záhradná technika
- Ako spoľahlivo (ne)zadrieť motor?
Ako spoľahlivo (ne)zadrieť motor?
18. 01. 2021

Dvojtaktné motory na rozdiel od štvortaktných v sebe nemajú olej, ktorý by ich mazal. Konštrukcia dvojtaktného motora to jednoducho neumožňuje. Je to malá daň za ich jednoduchosť, spoľahlivosť a vysoký výkon. Práve preto sú dvojtaktné motory ideálne pre pohon malých a ľahkých strojov, ako sú motorové píly, krovinorezy, vysávače lístia a pod.
Pohyblivé súčasti je však nutné mazať aj pri dvojtaktnom motore, preto je olej pridávaný priamo do paliva. Ak by ste pre pohon dvojtaktného motora použili len samostatný benzín, dôjde k zadreniu motora behom niekoľkých sekúnd po štarte. Nakoniec niet divu, keď zoberieme do úvahy, že tieto motory dosahujú aj viac ako 8 500 otáčok za minútu. Každú sekundu tak piest prejde valcom tam a späť viac ako 140-krát.
Pomer paliva a maziva pre prípravu zmesi je daný výrobcom motora. Pri moderných motoroch to býva pomer 1:50, čo znamená, že na 50 dielov benzínu pripadne 1 diel oleja. Pri niektorých starších motoroch však môže byť pomer oleja vyšší.
Pre výpočet správneho pomeru paliva môžete využiť aj našu kalkulačku TU.
Namiešať správne palivovú zmes však nestačí. Jedným z faktov, na ktoré sa často zabúda je skutočnosť, že olej rozpustený v benzíne po nejakom čase stráca svoje vlastnosti, jednoducho povedané degraduje. Degradácia sa prejavuje už po 14 dňoch a po určitej dobe už nie je schopný mazať správne časti motora prakticky vôbec.
Ak ste teda na jeseň zazimovali techniku s dvojtaktným motorom s tým, že palivo, ktoré zostalo v nádrží použijete na jar, môže vás čakať veľmi nepríjemné prekvapenie. Dva mesiace stará palivová zmes bude v lepšom prípade príčinou nadmerného opotrebenia motora a s tým súvisiacou postupnou stratou jeho výkonu a v neposlednej rade skrátenia jeho životnosti. Pravdepodobnejšie však je úplné zadretie motora. V niektorých prípadoch potom môže byť oprava zadretého motora rovnako finančné nákladná, ako kúpa nového stroja.
Palivová zmes pre dvojtaktné motory - zásady
1. Palivovú zmes miešajte vždy v správnom pomere udávanom výrobcom motora
2. Nikdy neskladujte namiešanú palivovú zmes dlhšie ako 1 týždeň.
3. Vždy namiešajte len toľko zmesi, koľko aktuálne spotrebujete. Vždy je lepšie trochu zmesi primiešať, než riešiť, kam s nespotrebovaným palivom.
4. Používajte len kvalitné oleje určené pre vysokootáčkové motory.
5. Ak nebudete stroj dlhšiu dobu používať, vypustite palivo z nádrže, naštartujte motor a nechajte ho spotrebovať zvyšky paliva z karburátora.
6. Benzín a olej skladujte v oddelených a dobre uzavretých nádobách. Zabráňte kontaktu so vzduchom, aby sa v nich neviazala vlhkosť.
Autor: PST
Páčil sa vám článok? Nechajte si zasielať ďalšie články a novinky na e-mail, aby vám nič neuniklo!
Mohlo by Vás tiež zaujímať

Ako jednoducho vyčistiť bazén po zime?
26. 05. 2023
Ako pripraviť základňu pod nadzemný fóliový bazén?
25. 05. 2023
Čo možno neviete o elektrických skútroch
11. 05. 2023
