Predtým, než vyrazíte na elektrobicykel

Predtým, než vyrazíte na elektrobicykel

Zákony pozerajú na elektrobicykel úplne rovnako ako na klasické bicykle. To znamená, že nemusíte mať vodičský preukaz, avšak zároveň musíte dodržať všetky predpisy, ktoré sa vzťahujú na prevádzku bicyklov.

Zákon presne stanovuje, čo je elektrobicykel

V skratke, elektrobicykel musí byť vybavený elektromotorom s maximálnym výkonom 250 W. Tento motor musí cyklistovi pri šliapaní iba pomáhať, pričom musí postupne znižovať svoj výkon a pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h sa musí automaticky odpojiť.

Ak niektorá z týchto podmienok nie je dodržaná, nejedná sa o elektrobicykel. Pri jazde na bicykli s vyšším výkonom bez vodičského oprávnenia a registračných značiek sa môžete pri kontrole dostať do problémov. 

Niektoré firmy tiež ponúkajú úpravu elektrobicykla. Za poplatok upravia elektroniku, navýšia maximálnu rýchlosť a sprevádzkujú pohon elektromotorom bez šliapania a pod. Aj potom takýto elektrobicykel z pohľadu zákona nie je elektrobicyklom. 

Mnohí môžu namietať, že také úpravy nebude policajt na ceste schopný odhaliť a ak sa s elektrobicyklom nemusí chodiť na pravidelnú technickú prehliadku, riziko postihu je minimálne. Na druhú stranu je nutné si uvedomiť, že v prípade nehody sa môže ľahko stať, že bicykel s elektrickým pohonom bude podrobený dodatočnej kontrole a v prípade zistenia takýchto úprav bude na cyklistu pozerané ako na vodiča, ktorý riadil vozidlo bez technického osvedčenia. 

Aj keď elektrobicykel spĺňa všetky požiadavky pre to, aby bol elektrobicyklom, nesmieme zabúdať, že musí spĺňať aj všetko ostatné tak, ako bežný bicykel. Hovoríme predovšetkým o povinnej výbave. 

Zastaviť - stáť!  

V prvom rade sú to dve nezávislé a hlavne funkčné brzdy. Ťažko by sme hľadali predajcu, ktorý by ponúkal bicykel bez dvojice bŕzd, nájsť ale cyklistu, ktorému aspoň jedna z bŕzd nefunguje na 100% by ale asi nebol až taký veľký problém. 

Odrazky - byť videný

Bicykel musí byť vybavený niekoľkými odrazkami, a to nielen bielou prednou a červenou zadnou. Nie každý vie, že povinne musia byť oranžové odrazky aj vo výpletoch kolies a pedáloch. Z pohľadu zákona je možnosť odrazky na pedáloch a výplete nahradiť reflexnými prvkom na obuvi alebo v blízkosti členka. Rovnako tak aj predná a zadná odrazka môže byť nahradená reflexnými prvkami na oblečení. Z pohľadu bezpečnosti je však najlepšie mať reflexnými prvkami vybavený aj bicykel aj oblečenie. Nezabúdajte, že to, že vy vidíte prichádzajúce auto neznamená, že vodič v ňom vidí vás. 

Svetlá - vidieť a byť videný

Svetlá sú povinné iba pri zníženej viditeľnosti. Na bicykli preto byť nemusia, avšak ak sa na výlete zdržíte do tmy alebo vás zastihne hmla, s bicyklom bez svetla na cestu nesmiete. V lepšom prípade riskujete pokutu a v horšom prípade váš život. Svetlá by teda na bicykli mali byť samozrejmosťou. 

Blatníky a zvonček nie sú síce povinnou výbavou a dnes sa ani príliš "nenosia". Blatníky v daždivom počasí ale určite oceníte. Rovnako tak zvonček, napríklad keď sa vám na cestičke pre cyklistov do cesty pripletú chodci.

TIP: Ak vyrážate na dlhší cyklovýlet, rozhodne by vo vašej výbave nemali chýbať pumpička, náhradná duša a sada základného náradia. 

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať