Prečo sú elektrické skútre tak obľúbené?

19. 07. 2021

Prečo sú elektrické skútre tak obľúbené?

Prvý skúter pravdepodobne vznikol v Taliansku, kde bol následne aj masovo vyrábaný. Od začiatku bolo zmyslom skútru predovšetkým poskytnúť ľuďom možnosť vlastniť lacné, spoľahlivé vozidlo vhodné na prepravu na kratšiu vzdialenosť, ktoré má zároveň nízke prevádzkové náklady.

Skútre sa preto rýchlo stali obľúbenými v preplnených mestách, kde jednoducho prekľučkovali kolónami áut stojacich v zápche. Uplatnenie hneď našli aj na vidieku, ako lacný a svižný dopravný prostriedok, s ktorým je možné napríklad zájsť na nákup do vedľajšej obce a vybaviť všetko potrebné v najbližšom okolí. 

Tak ako je kolobežka vnímaná medzi cyklistami ako nedospelý bicykel, je podobne vnímaný skúter medzi motorkármi. Odtiaľ pravdepodobne pochádza aj jeho označenie scooter (z angl. kolobežka).

Aj keď sú dnes na trhu bežne dostupné aj veľké cestovné skútre s výkonnými motormi, klasický skúter si stále zachoval svoj pôvodný účel: Dopraviť sa lacno a rýchlo na vzdialenosť niekoľkých kilometrov. A práve sa tu presadzuje výhoda elektrických skútrov, s dojazdom niekoľkých desiatok kilometrov na jedno nabitie.

Veľkou výhodou e-skútru je, že nepotrebujete pravidelné navštevovanie čerpacej stanice, aby ste doplnili pohonné hmoty. Tá môže byť najmä na vidieku vzdialená aj niekoľko desiatok kilometrov, a tak nemalú časť paliva spotrebujete len pri ceste na jeho doplnenie. Elektrický skúter pritom dobijete doma zo zásuvky. 

Zabúdať nesmieme ani na cenu paliva v pomere k nákladom spojeným s nabíjaním batérie. Zatiaľ čo pri klasickom motorovom skútri budete počítať náklady spojené nabehanými kilometrami v eurách, pri elektroskútroch to bude v desiatkach centov. Popravde pravidelné dobíjanie skútru doma zo zásuvky v ročnom vyúčtovaní spotreby elektriny príliš nepocítite. 

Skúter so spaľovacím motorom vyžaduje rovnako pomerne zložitú údržbu, ktorá u elektrického skútru nie je potrebná. Pri elektromotoroch nemeníte olej, vzduchový filter ani sviečku. Elektroskúter nemá ani variátor, na ktorom sa opotrebováva remeň. To rovnako znižuje prevádzkové náklady. E-skúter je proste celkovo konštrukčne jednoduchší, neobsahuje stovky dielov potrebných pre stroj so spaľovacím motorom, ktoré môžu byť zdrojom potenciálnej chyby. Preto je elektroskúter niekoľkonásobne spoľahlivejší.

Pri jazde na e-skútri neobťažujete okolie hlukom ani zapáchajúcimi splodinami.

Veľkou zaujímavosťou, ktorá prekvapí každého, kto prvý krát sadne na e-skúter je doslova "ohromná" akcelerácia. Po otočení madlom plynu sa skúter začne veľmi rýchlo rozbiehať. V motorkárskom žargóne by sa povedalo: "Elektrický skúter to tomu klasickému v rozjazde natrie s úplným prehľadom."

Aby sme nezdôrazňovali len výhody, je nutné spomenúť, že elektrický skúter má aj jedno zásadné obmedzenie. Tým je maximálny dojazd na jedno nabitie, po ktorom je nutné ho opäť aj niekoľko hodín nabíjať. Na to si ale každý majiteľ veľmi rýchlo zvykne, naučí sa s dojazdom počítať a plánovať podľa neho cestu.

Autor: PST


Páčil sa vám článok? Nechajte si zasielať ďalšie články a novinky na e-mail, aby vám nič neuniklo!

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať