Prečo si zaobstarať elektrický skúter?

04. 02. 2022

Prečo si zaobstarať elektrický skúter?

Aj keď sa dá predpokladať, že zima sa bude ešte pár týždňov hlásiť o slovo, mnohí už nedočkavo kontrolujú zazimované motorky a nemôžu sa dočkať prvých jarných dní.

Vysvetľovať skúseným motocyklovým "mazákom", čo majú pred prvou jazdou v sezóne skontrolovať by asi bolo nosením dreva do lesa. Ale čo motorkársky začiatočníci, ktorí sa tento rok prvýkrát rozhliadajú po trhu a vyberajú stroj, na ktorom by na jar vyrazili na svoju prvú jazdu?

Každý, kto v pätnástich usadol na svoj prvý stroj si určite pamätá na ten úžasný pocit slobody a nezávislosti. K nevôli susedov sme "túrovali" zapáchajúce dvojtakty pred domom, každú chvíľu ladili karburátor alebo čistili sviečku. Ruky špinavé od oleja boli našou značkou.

Dnes je už situácia iná. Súčasný trh pomaly ovládajú elektrické skútre. O tom svedčí aj počet predaných motocyklov v ČR a SR v roku 2021, kde sa značka HECHT umiestnila na popredných priečkach. 

Elektrické skútre nie sú hlučné, nezapáchajú po spálenom oleji a vďaka jednoduchosti elektromotora sú niekoľkonásobne spoľahlivejšie, než motorky so spaľovacím motorom. Elektrický motor nemá karburátor, vzduchový filter, palivové trysky, zapaľovaciu sviečku, zapaľovanie, prevodovú skriňu, spojku ani variátor a množstvo ďalších súčastí, ktoré by mohli byť potenciálnou príčinou zlyhania. Moderné elektromotory v skútroch nemajú komutátor, čo znamená, že nemajú uhlíky, ktoré by sa opotrebovávali. Vďaka tomu sú ešte tichšie, sú riadené elektronikou a preto sú účinnejšie, než komutátorové elektromotory. Poruchu samozrejme u elektrického skútru nie je možné vylúčiť, ale jej pravdepodobnosť je mnohonásobne nižšia, než pri bežnom motocykli.

Ak zvažujete, že tento rok na jar prvýkrát vyrazíte do sveta na malom motocykli, elektrický skúter stojí minimálne v úvahu. Jeho nevýhodou snáď môže byť obmedzený dojazd na jedno nabitie. Avšak skúter ako taký nie je svojou konštrukciou určený k nejakým dlhým výletom. Napriek tomu nie je problém na elektrickom skútri vyraziť napríklad v lete k 20 km vzdialenému rybníku. Napríklad HECHT COCIS má s dodávanou lítiovou batériou dojazd až 60 km na jedno nabitie a dojazd možno až zdvojnásobiť dokúpením druhého akumulátora, pre ktorý je pripravený priestor s konektorom pre pripojenie pod krytom v podlahe. Akumulátor nabijete za noc, preto nie je problém na skútri napríklad dochádzať denne do práce.

Elektrický skúter je ideálny pre začiatočníkov z mnohých dôvodov. V prvom rade sú to minimalistické nároky na údržbu. V podstate ho stačí len nabíjať, kontrolovať brzdy a pneumatiky. V druhom rade je nutné myslieť aj na to, že motocyklový začiatočník spočiatku máva ruky plné riadidiel a preto ocení jednoduché ovládanie, bez nutnosti používania spojky pri rozjazde a radení. 

Ak už ste niekedy išli na klasickom skútri so spaľovacím motorom, pri elektroskútri budete asi zaskočený jeho rýchlou akceleráciou. Tú oceníte najmä v mestách, kde jednoducho prekľučkujete s elektroskútrom v hustej prevádzke. Elektrické skútre spadajú do kategórie AM, sú vybavené obmedzovačom, ktorý pri dosiahnutí rýchlosti 45 km/h obmedzí otáčky motora. Preto ho možno riadiť s tzv. "malým vodičákom" už od 15 rokov.

A ako je to s vodičským oprávnením?

Jediný motorový stroj, s ktorým môžete jazdiť po ceste a na ktorý nemusíte mať vodičské oprávnenie je elektrobicykel. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie č. 168/2013 jasne špecifikuje, čo musí elektrobicykel spĺňať. Výkon motora nesmie presiahnuť 250 W a smie iba pomáhať pri šliapaní do pedálov. Pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h sa musí motor automaticky odpojiť. Nestačí splniť len jednu z týchto podmienok, musia byť splnené všetky súčasne. Stačí napríklad urobiť na elektrobicykli úpravu, aby motor bicykel poháňal, bez toho aby bolo nutné šliapať a vlastne sa z pohľadu zákona bicykel stane mopedom, na ktorý už potrebujete vodičské oprávnenie a všetky ostatné náležitosti, ako na ktorýkoľvek bežný motocykel.

Na trhu sa môžete stretávať s rôznymi vozidlami, pri ktorých vám bude predajca tvrdiť, že sa vlastne jedná o kolobežku alebo elektrobicykel. Ak je však stroj vybavený motorom silnejším než 250 W, alebo je schopný dosiahnuť s pomocou motora rýchlosť vyššiu než 25 km/h, prípadne sa pohybuje iba na motorový pohon, bez toho aby bol vodič nútený šliapať do pedálov, môžete si byť istý, že sa o elektrobicykel nejedná. Ak vás na takom stroji zastaví policajná hliadka, s trochou šťastia možno vyviaznete len s tučnou pokutou. Ak by ste sa na takom stroji stali účastníkom dopravnej nehody, odnesiete to so všetkými dôsledkami, kedy sa na vás bude prihliadať tak, že ste neoprávnene riadili vozidlo, ktoré nie je určené pre prevádzku na ceste, navyše bez zákonného poistenia. S argumentom, že vám predaja tvrdil to či ono neobstojíte a je prakticky isté, že okrem právnych následkov ponesiete aj zodpovednosť za vzniknutú škodu.

 

Autor: PST


Páčil sa vám článok? Nechajte si zasielať ďalšie články a novinky na e-mail, aby vám nič neuniklo!

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať