Zobraziť kategórie

Komutátorový alebo asynchrónny motor?

V rôznych elektrických strojoch HECHT, medzi ktoré patria napríklad kosačky, snehové frézy, kultivátory, prevzdušňovače atď. je pre pohon použitý komutátorový asynchrónny, alebo asynchrónny motor s kotvou nakrátko. Tieto motory sú potom skrátene často označované ako asynchrónne a komutátorové. Laická verejnosť sa často pýta, aký je medzi týmito motormi rozdiel, aké sú ich výhody a nevýhody. Pre bežného používateľa je asi nepodstatné poznať dopodrobna princíp a zapojenie elektromotora, preto si tu vysvetlíme len zásadný rozdiel medzi týmito motormi z pohľadu užívateľa, ich výhody i nevýhody.

Komutátorové motory

V moderných kosačkách sa dnes stále častejšie objavujú komutátorové motory. Komutátorový motor dobre poznáme napríklad z niektorého ručného náradia, ako sú vŕtačky. Na prvý pohľad ho poznáme podľa komutátora s uhlíkovými kefami. A práve komutátor je hlavnou nevýhodou tohto typu motorov, pretože má vďaka treniu uhlíkov obmedzenú životnosť. Avšak s modernými materiálmi sa životnosť komutátora podstatne predlžuje, pri údržbe tak stačí čas od času skontrolovať a prípadne vymeniť uhlíky a motor môže spoľahlivo fungovať po mnoho rokov. Táto drobná nevýhoda je vyvážená hneď niekoľkými výhodami. Prvou výhodou je veľkosť a hmotnosť motora. Komutátorový motor je v porovnaní s rovnako výkonným asynchrónnym motorom o poznanie menší a ľahší. U dvojice podobných kosačiek s odlišnými elektromotormi môže rozdiel celkovej hmotnosti robiť aj niekoľko kilogramov, čo môže byť pri dlhšej práci celkom podstatný argument pre rozhodovanie pri výbere. Podstatnejší je však priebeh výkonu motora. Komutátorové motory majú spravidla aj pri nízkych otáčkach relatívne slušný krútiaci moment. Preto sú tieto motory využívané napríklad vo vŕtačkách, kde je nutné vŕtať niektoré materiály spoľahlivo aj pri nízkych otáčkach. Na kosačke túto vlastnosť oceníme vo chvíli, keď nečakane zájdeme do hustej trávy, nože sa síce na krátku chvíľu spomalia, ale kosačka si so zahltením väčšinou rýchlo poradí. Vďaka tejto vlastnosti sú komutátorové motory v záhradnej technike tiež označované ako "turbomotor".

Asynchrónne motory

V dobách dávno minulých využívali kutilovia pre stavbu kosačiek vyradené motory zo sušičiek a práčok, teda motory spravidla asynchrónne. Akokoľvek sa jednalo o konštrukcie nebezpečné, bez akýchkoľvek ochranných prvkov a krytov, mnohé by vďaka spoľahlivému asynchrónnemu motoru fungovali aj dnes po desiatkach rokov. Asynchrónne motory sa samozrejme v záhradnej technike využívajú aj v súčasnosti. Sú rokmi overené a osvedčené. Niektorí používatelia ich preferujú pre jednoduchosť a absenciu komutátora. Daňou za takmer bezúdržbový motor je však vyššia hmotnosť a niektoré nepriaznivé charakteristiky motora. Komutátorový motor v prevádzkových otáčkach podáva relatívne vysoký výkon, krútiaci moment však s nízkymi otáčkami rýchlo klesá. Ak napríklad s kosačkou rýchlo zájdete do hustej trávy a nože sa zahltia, akonáhle stratí otáčky, klesá aj krútiaci moment motora a ten sa môže zastaviť. Avšak aj cez tieto nepriaznivé vlastnosti sú stroje s týmito motormi niektorými zákazníkmi stále vyhľadávané, a to predovšetkým pre svoju vysokú spoľahlivosť a jednoduchú údržbu. Napríklad v kosačkách využívaných pre kosenie pravidelne a starostlivo udržiavanej záhrady tieto motory nachádzajú stále uplatnenie. Vďaka svojej hmotnosti a rozmerom by ich použitie bolo nepraktické pri strojoch, ktoré pri práci obsluha drží v rukách, ako sú napríklad vyžínače, plotostrihy, elektrické reťazové píly a pod. Nakoniec kto by chcel rezať s pílou vážiacou 10 a viac kg, že?

Je teda lepšia kosačka s asynchrónnym alebo komutátorovým motorom? Záleží na užívateľovi a jeho preferenciách. Kosačky s komutátorovým motorom sú spravidla ľahšie, ich výkon je solídny aj pri nižšom príkone, čo prináša úsporu energie, väčšinou si lepšie poradia aj s prerastenejšou trávou, niektorí užívatelia potvrdzujú, že aj lepšie plní kôš. Kosačky s asynchrónnym motorom sú považované za spoľahlivejšie, sú však znateľne ťažšie, pri vysokom zaťažení sa ľahšie zastavia. 

Späť na predchádzajúcu stránku