Zobraziť kategórie

Ako vykonávať údržbu reťazovej píly?

Aby nám píla spokojne slúžila, základnú údržbu by sme mali vykonávať pred aj po každom rezaní.

Pred rezaním by sme zakaždým mali predovšetkým skontrolovať napnutie reťaze a stav oleja v nádrži mazania reťaze. Pri dlhšej práci nesmieme zabudnúť olej dolievať a s každým doliatím opäť priebežne kontrolovať napnutie reťaze.

Správne napnutá reťaz nesmie byť ani príliš utiahnutá, ani príliš voľná. Čo to teda znamená? Reťaz nesmie na lište voľne visieť, musí byť dokonale napnutá po celom obvode lišty. Zároveň však nesmie byť prepnutá, tým by dochádzalo k jej nadmernému vyťahovaniu a zvýšenému opotrebovaniu lišty. Správne napnutá reťaz teda dobre sedí po celom obvode lišty, ak ju však v polovici lišty uchopíme medzi prstami a miernou silou potiahneme, mala by byť len tak voľná, aby šla z drážky v lište povytiahnuť približne na polovicu vodítok reťaze.

Pred dotiahnutím reťaze najprv musíme ľahko povoliť upínacie skrutky lišty. Povoliť ich musíme len o toľko, aby sa síce lišta mohla čiastočne pohybovať, ale stále pevne sedela, teda aby sa nemohla vykláňať do strán. Napínaciu skrutku spravidla nájdeme na prednej strane na tele píly vedľa reťazovej lišty. Jej otáčaním nastavíme napnutie reťaze a lištu opäť pevne dotiahneme. Reťazou môžeme opatrne otočiť, aby sme sa uistili, že správne sedí v zuboch reťazového kolesa a nedôjde k jej uvoľneniu.

Po každom rezaní by sme potom mali pílu riadne vyčistiť. Píla sa samozrejme najviac zanáša pod krytom v mieste reťazového kolesa. Preto je vhodné po každom dlhšom rezaní, alebo pred uložením píly na dlhšiu dobu odstrániť kryt reťazového kolesa, dať dole lištu s reťazou a vykonať dôkladnú očistu. V priestore pod krytom teda starostlivo odstránime všetky nečistoty. Spravidla sa tu usadzuje zmes pilín a prachu napustená olejom z reťaze. Aby sme predišli poškriabaniu a poškodeniu, v odstránení hrubších nánosov nebudeme používať skrutkovač alebo kovové nástroje, ale opatríme si napríklad vhodne zrezané drievko. Dôkladne vyčistíme odstredivú spojku. Spojka funguje tak, že pružiny priťahujú segmenty spojky k stredu, ak otáčky dosiahnu tej miery, že odstredivá sila prekoná silu pružín, segmenty sa roztiahnu a priľnú k obvodu spojkového koša. Krútiaci moment sa potom prenáša trením. Preto je veľmi dôležité udržiavať priestor odstredivej spojky čistý a suchý. Ak by sa do spojky dostal olej, bude spojka preklzávať. V takom prípade nám nezostane nič iné, než ju dôkladne vyčistiť a odmastniť technickým benzínom.  

V mieste, kde dosadá lišta k telu píly, sa potom nachádza mazací kanálik, ktorým je do lišty pumpovaný olej na mazanie reťaze. Tento kanálik musí byť čistý a priechodný. Starostlivo z neho odstráňte všetky nečistoty, ktoré by inak mohli upchať mazacie kanály v lište. Ak by potom reťaz a lišta neboli správne mazané, veľmi rýchlo by došlo k ich poškodeniu. Podobne starostlivo potom vyčistíme aj otvor na lište, ktorý dosadá na mazací kanálik. Týmto otvorom je olej vháňaný pod zuby na lište, jeho čistota je teda rovnako dôležitá. Celú lištu starostlivo očistíme, predovšetkým dbáme na čistotu vodiacich drážok.

Na spodnej strane lišty, v mieste, ktoré je najčastejšie používané k rezaniu sa môžu vďaka zvýšenému opotrebovaniu objaviť nerovnosti. Tieto nerovnosti pomocou jemného pilníka opatrne strhneme, obvod lišty musí ale zostať dokonale hladký. Vyvarujeme sa preto nejakého brúsenia obvodu, v podstate len strhneme nerovnosti na hranách. Aby sme zvýšili životnosť lišty, je dobré ju po každej údržbe otáčať pri nasadení hore nohami, čím budeme rovnomerne využívať obe strany lišty.

Pre majiteľov elektrických píl v tejto chvíli v podstate základná pravidelná údržba končí, elektromotory sú do istej miery bezúdržbové, pozornosť tak stačí venovať len stavu reťaze, čo bude popísané ďalej. Pílam so spaľovacím motorom však musíme venovať trochu viac pozornosti.

Pri spaľovacích motoroch nesmieme zabúdať pravidelne čistiť vzduchový filter. Filter odstraňuje nečistoty zo vzduchu, ktorý je nasávaný do motora. Ak je filter znečistený a zle priechodný, má to veľký vplyv na miešanie pomeru palivovej zmesi so vzduchom. Motor s nepriestupným filtrom stráca výkon, zle štartuje a má vyššiu spotrebu. Vďaka zlému spaľovaniu sa potom môže ničiť sviečka aj nadmerne zanášať výfuk.

Pri väčšine píl je filter veľmi dobre prístupný pod krytom, ktorého umiestnenie sa môže líšiť podľa výrobcu aj modelu píly. Ak si s jeho polohou na píle nie ste istí, pozrite si radšej návod. Moderné filtre pre motorové píly sa dnes bežne vyrábajú z plastu, alebo netkanej textílie. Spravidla preto nie je problém vyprať ich v čistej vode, alebo pre odmastnenie použiť vhodný saponát. Niekedy sa môže stať, že v nasávacom otvore pod filtrom nájdete jemný prach. Skontrolujte preto, či filter dobre sedí. Ak však budete rezať veľa suchého dreva, pri ktorého rezaní sa uvoľní okrem pilín aj jemný prach, je možné, že mikroskopické čiastočky prachu preniknú aj filtrom. Tento problém nie je potrebné riešiť, ak je píla osadená originálnym filtrom, je isté, že výrobca motora s týmto prienikom mikročastíc pri konštrukcii počítal a motor teda neuškodí. Nasávací otvor však napriek tomu vytrite. Prepláchnutý filter vrátime späť až vo chvíli, keď je dokonale suchý, aby do sania nemohla preniknúť voda.

Je tiež vhodné, z času na čas skontrolovať aj zapaľovaciu sviečku. Sviečka pri dobre nastavenom motore má šedobiely povlak. Pokiaľ má sviečka čierny povlak, je to znamenie, že v motore dochádza k zlému spaľovaniu. Príčinou môže byť zle miešaná zmes oleja a benzínu, zlé nastavenie motora, znečistený vzduchový filter, ale aj časté štarty za studena. Ak je príčinou zlé nastavenie motora, je vhodné navštíviť odborný servis a motor nechať nastaviť. Ak nie ste odborník s potrebným vybavením, dokonalé nastavenie motora v domácich podmienkach je prakticky nemožné.

 

Zanesenú sviečku sa môžeme pokúsiť opatrne vyčistiť, lepšie je ju radšej rovno vymeniť.

 

Späť na predchádzajúcu stránku