Čo možno neviete o elektrických skútroch

11. 05. 2023

Čo možno neviete o elektrických skútroch

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo nastal rozmach elektrických skútrov až v posledných rokoch, keď prakticky použiteľný elektromotor bol skonštruovaný už v roku 1837?

Elektrické skútre využívajú bezkefové motory

Ak si myslíte, že príčinou je vývoj kvalitných akumulátorov, ktoré pojmú dostatok energie, budete mať určite pravdu, aj keď len čiastočne. Dôležitým je totiž aj elektromotor s dostatočnou účinnosťou. Prvé elektrické motory mali pomerne nízku účinnosť a veľa energie tak vyšlo  navnivoč. Ak chcete mať vozidlo, ktoré bude napájané z akumulátora, nemôžete si dovoliť energiou plytvať. Zároveň potrebujete spoľahlivý motor, ktorý vydrží bez problémov dlhé hodiny prevádzky a nebude podliehať rýchlemu opotrebeniu niektorých dielov. A tieto požiadavky spĺňajú moderné bezkefové motory. 

Výhody bezkefových motorov

Množstvo elektrických strojov a zariadení využíva tzv. komutátorové motory. Nájdete ich napríklad vo vysávačoch, v mixéri, féne na vlasy, klasickej elektrickej vŕtačke a pod. Tieto motory majú pomerne vysoký krútiaci moment a ich výkon by bol dostatočný aj pre pohon elektrického skútru. Lenže existuje elegantnejšie riešenie. Bezkefové motory sú všeobecne efektívnejšie než komutátorové motory, a to z niekoľkých dôvodov. Jedným z hlavných dôvodov je možnosť plynulého riadenia otáčok, ktoré umožňuje bezkefová elektronika. Vďaka tomu nie je potrebné používať prevody, ktoré spôsobujú trenie a tým straty výkonu a energie. 

Senzory elektromotora ukryté v zadnom kolese
Elektromotor ukrytý v zadnom kolese má senzory, ktoré snímajú polohu rotora, otáčky motora alebo jeho teplotu

Motor je preto možné umiestniť napríklad priamo do kolesa. V elektrických skútroch ho preto najčastejšie nájdete v zadnom kolese. K pohonu kolesa teda nie je potrebný žiadny reťazový prevod, ani variátor s remeňom, ako tomu býva pri klasických skútroch so spaľovacím motorom. Na bežných motocykloch práve tieto prevody podliehajú pomerne značnému opotrebeniu, vyžadujú preto údržbu a z času na čas je nutné ich vymeniť. Pri elektrických skútroch tieto problémy odpadajú. 

Ďalším dôvodom, prečo sú bezkefové motory efektívnejšie, je absencia mechanického trenia. Komutátorové motory majú komutátor, ktorý prepína cievky a vytvára tak otáčanie rotora. Tým, ako sa komutátor otáča, medzi uhlíkmi, dochádza mechanicky k prepínaniu cievok, ktoré vytvárajú elektromagnetické pole, vďaka ktorému elektromotor vyvíja krútiaci moment. Výhodou je síce, že komutátor je pomerne jednoduché a spoľahlivé riešenie, lenže medzi uhlíkmi a komutátorom vzniká trenie a istý prechodový odpor. Následkom toho je istá strata energie a zároveň postupné opotrebenie komutátora.

motor v zadnom koleseMotor v zadnom kolese nepotrebuje žiadne prevody, nezaberá zbytočne miesto v ráme motocykla

Bezkefové motory tento problém nemajú, pretože cievky sú prepínané pomocou pokročilej elektroniky. Tento elektronický regulátor pracuje na základe informácií, ktoré sú prijímané zo senzorov umiestnených v motore. Tieto senzory môžu merať napríklad otáčky rotora, polohu rotora alebo teplotu motora. Informácie zo senzorov potom možno využiť k efektívnemu riadeniu otáčok, čím možno dosiahnuť aj úsporu energie.


„Výhodou bezkefového riešenia je nižšia hlučnosť a niekoľkonásobne dlhšia životnosť motora."

Zobraziť ponuku elektro skútrov

 

Majú bezkefové motory elektroskútrov nevýhody?

A aké majú bezkefové motory nevýhody? Prvou je vyššia cena, tá je však vyvážená práve dlhšou životnosťou. Druhou nevýhodou môže byť v istom ohľade tichá prevádzka. Pri jazde na elektrickom skútri nie ste prakticky vôbec počuť, preto je nutné byť ostražitý. Zatiaľ čo pri jazde na klasickom skútri benzínový motor na diaľku upozorní všetkých naokolo, že sa k ním blížite, pri elektroskútri sa vám môže ľahko stať, že vám nepozorný chodec vstúpi priamo do cesty.


Páčil sa vám článok? Nechajte si zasielať ďalšie články a novinky na e-mail, aby vám nič neuniklo!

Prišiel Vám článok zaujímavý?
Zdieľajte ho ďalej.




Mohlo by Vás tiež zaujímať